Dit jaar volgen we nog eens de Tour de France. De “grand départ” is ideaal, en daar begint eigenlijk het hele planningsproces. Je kan op reis gaan zonder planning, en doen waar je zin in hebt, waar en wanneer het uitkomt. Zeker met een camper. Maar een rittenkoers van drie weken volgen zonder planning: lukt niet. Deze reizen leren plannen was een trial en error, een vallen en opstaan. Ik vond er weinig informatie over, dus schrijf ik het zelf eens neer.
Meestal besluiten we al een jaar eerder, of eerder zelfs, dat we naar de Tour zullen gaan. Want welke regio’s de grand départ krijgen, ligt al lang vast. Zo start de Tour in 2026 in Barcelona, en in 2027 in het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn er alvast 2 die we niet gaan volgen.
In 2025 start de Tour in het noorden van Frankrijk, ideaal! Misschien gaan we zelfs op hetzelfde plekje staan als in 2014, toen nog met onze C8.

Eind oktober wordt het parcours gepresenteerd, een uitzending (stream) waar ik altijd naar uitkijk. Veel Frans gebabbel, maar na afloop weet je toch veel meer. Met die vertrek- en aankomstplaatsen in het achterhoofd, kan ik de route al wat laten bezinken in mijn hoofd. Zien wat ons zou kunnen interesseren, hoe we gaan reizen.
Rond het einde van het jaar komen de gedetailleerde parcours er zo stilaan aan, en kan ik aan de slag. Met een excel-bestand, de “interactieve kaarten” op touretappe.nl, Google Maps en Google Street View. Ik gebruik Google Drive om alle nodige info op te slaan.
Overzicht:

Details:

En zo verfijnt de planning geleidelijk aan. We beslissen wat we het belangrijkste vinden, wat we willen zien in deze vakantie. Zo pikken we flink wat ritten mee van de grand départ, slaan dan een rit over om de tijdrit in Caen te kunnen bijwonen. Altijd leuk: een ganse dag renners zien passeren. Wellicht komen we daar een dag op voorhand aan, en kunnen we het parcours eens afrijden. Dat heb ik op voorhand “uitgetekend” aan de hand van het interactieve parcours op touretappe. Op Google Maps maak ik een route met tussenpunten, meestal zijn dat restaurants, cafés, winkels, bezienswaardigheden die op de route gelegen zijn. Vroeger werkte ik met coördinaten, maar daar verslikt de GPS zich jammer genoeg vaak in. Dan werkt de route thuis bij mij wel, maar niet meer eenmaal ze op het scherm in de camper komt.

Wij zijn zeker niet de mensen die alle ritten van de Tour willen zien. Dat betekent veel haast- en vliegwerk, autosnelwegen, en weinig echt zien. En véél vermoeidheid, lijkt me zo.
Vanaf de tijdrit in Caen beginnen we veel ritten over te slaan: we vinden niet alles even interessant, en willen dit jaar vooral wat bergritten zien. Die zijn in de winter moeilijker te plannen, als er nog teveel sneeuw op de bergpassen ligt. Daarvoor is het wachten tot het voorjaar.
Waar nodig, kijk ik ook al eens rond op de site van Camping Car Park, of er in de buurt van waar we passeren, camperplaatsen zijn. We willen veel vrij staan, langs het parcours overnachten, maar we hebben toch regelmatig plekken nodig om te lozen. Daar leent Camping Car Park zich makkelijk toe. Je kan er overnachten (met elektriciteit indien nodig, in de zomer hebben we dat minder nodig dan in de winter), maar je kan er ook voor 6 euro lozen en water tanken. Van die plekken ben je zeker dat dat lukt. Je kan ook (al dan niet gratis) loosplekken zoeken op Campercontact of Park4Night, maar daar ben je minder zeker. Loosplekken verdwijnen vaak, worden niet meer onderhouden of zijn zelfs soms te smerig om te gebruiken (mensen zijn vuilaards, niet normaal).
Vroeger reserveerden we regelmatig plekjes op de camperplaatsen van Camping Car Park, maar dat gaan we nu niet meer doen. Onze plannen veranderen te vaak, of het valt er tegen, of we vinden ergens een mooie plek om vrij te staan, en dan is die reservatie (én betaling) voor niets.

Op campings gaan we ook niet (meer) staan als we een Tour volgen: we weten nu ook beter waar we bijvoorbeeld wasmachines kunnen vinden. Op Park4Night worden ze vaak vermeld, maar ook op parkings van de supermarkt Super U staan vaak wasmachines, en er zijn ook ketens waarvan je kan checken of er een filiaal in je buurt is. Of je knijpt gewoon de remmen dicht als je een wasserette ziet, haha.
Voor deze vakantie moet ik nog verder plannen vanaf ergens in de Alpen (er lag een paar weken geleden nog teveel sneeuw), en dan: wachten op de zomervakantie!

Dag 34 van 40 dagen bloggen
Leuk om te lezen. Er zijn wel overeenkomsten met het plannen van fietsvakanties.
Wat Dorothé zegt! Elke rondreis, of het nu met de auto, de camper, de fiets of te voet is, vergt planning. Bijna even leuk als de reis zelf!
Het plannen van de reis lijkt me héél veel voorpret.
Wauw wat een werk! Maar de voorpret is er wel. Ooit gedaan 3 weken Schotland met twee dochters 12 en 10. Nog in de jaren zonder e-mail. Brieven schrijven om B&B te reserveren
.
Zo’n ronde volgen lijkt me best ingewikkeld. Je doet daar niet wat je wil…
Leuk, kunnen we weer volgen.
Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. Nu maar hopen dat zaken als gezondheid, het weer en technische problemen geen roet in het eten gooien.
Klinkt goed. Ik heb geen camper want anders …
Tja, voor mij zou dit geen voorpret zijn, temeer omdat de vakantie al helemaal niet in mijn boekje zou staan. Maar jij hebt er duidelijk plezier in dus, al heb je die niet nodig, mijn zegen heb je.
Leuk om te lezen. Wij verbleven in de omgeving van Beaumont en daar kwam de Tour de France op racefietsafstand vier keer voorbij. Daarvoor heb ik me de tandjes gefietst. Het was het waard, maar op tv zie er meer (-: En de rust nadien onbetaalbaar…Dat wordt een gedenkwaardige vakantie.