… naar wat ik schreef omstreeks deze dag. In navolging van Myriam.
1 jaar geleden
Terug naar Italië (Kroatië) (25)
(…)
We lopen nog een eind door naar het officiële “strand” van de camperplaats om de zonsondergang te fotograferen.


Er zijn zo van die dagen dat het allemaal meezit.




Het opspattende water, de schepen, de stoel (en ook de kinderen die de zon groeten)… het draagt allemaal bij tot de magie van de avond.

Een deel van deze blogpost, anders wordt het hier veel te lang. Wat was het mooi in Kroatië…
5 jaar geleden
Throwback Thursday: Oosteeklo
(…)
In de Rijkestraat. Alwaar die roots stevig wortelen. Daar rechts achter de dixie de boerderij waar we melk gingen halen. Zo vers van de koe. (augustus 2018)

Het huis van de roots in de Rijkestraat. Toen mijn grootouders allebei overleden waren, werd het leeggemaakt. Ik ging nog één keer mee, om herinneringen vast te leggen.
Vanuit de woonkamer. “De villa”, zoals die genoemd werd. In 2004 restaurant. Geen idee wat het nu is.

De keuken. Ik heb het gevoel dat ik me er elke vierkante centimeter van herinner.

De tuin. Die niet meer leek op wat hij vroeger was. Het gras achteraan (achter de struiken en de koterijen) was een grote moestuin vroeger. De eerste deur was “het kot van Mee”, de tweede deur “het kot van Pee”. Daarachter was een laatste kotje met het toilet. Buiten dus. Jaja.

In “het kot van mijn Mee” stond een grote ketel (zie schouw op de koterijen) waar toen ik klein was, potten in geweckt/gesteriliseerd werden. Heel lang geleden, mijn herinneringen zijn vrij vaag. Ik herinner me wel dat ik de geweckte snijboontjes erg lekker vond, en die smaak later nooit meer teruggevonden heb.

Als laatste een foto van een regenboog boven de vroegere moestuin. Kermis (augustus) 2001.

Een foto van het maken van een foto.

Nog een deel van een blogpost, anders wordt het hier veel te lang. Herinneringen die ik nog steeds koester.
10 jaar geleden
Een meningske #projectblogboek
Ga dieper in op iets in het nieuws waar jij een mening over hebt (pagina 22 opdracht 14)
De Lijn moet dubbel zo zwaar besparen als gedacht

En of ik daar een mening over heb.
Kwaad word ik ervan. Maar echt, kwáád, zoals in: KWAAD.
Met als belangrijkste gedachte: we moeten eens iets aan dat milieu beginnen doen hè jongens. Doe eens op een doorsnee vrijdagavond om 19u een toerke in Gent. Zo van de Zuid naar de Sint-Lievenspoort. En vraag je dan af: waar moeten al die mensen naartoe? En meer nog: waar moeten al die mensen naartoe Met Hun Wagen? Rijd eens op een zaterdagnamiddag van Gent naar Lochristi via de Antwerpsesteenweg (en niet alleen dan, hoor). En vraag je dan af: waar moeten al die mensen naartoe? En meer nog: waar moeten al die mensen naartoe Met Hun Wagen?
En dan moet De Lijn nog maar eens besparen. En nog maar eens. Én nog maar eens. Vanaf 1 februari kost een tienrittenkaart 14 euro. Daarvoor 10 euro. Ik vond dat al veel. Maar nu is er nog eens 4 euro bijgekomen. Een biljetje bij de chauffeur kost je 3 euro. Vroeger 2 euro. Ik vond dat al veel. Maar nu is er nog eens 50% bijgekomen.
Natuurlijk hoor ik u al zagen over die lege bussen. Die bussen met 4 man in. Het zal wel zijn dat de dingen efficiënter moeten. Maar daarvoor moet in de eerste plaats geïnvesteerd worden. Om daarna te kunnen besparen. Zoals bijvoorbeeld die lijnen waar tijdens de spitsuren (ofte de uren dat de scholen beginnen/eindigen) de bussen bomvol zitten, mensen gelijk sardientjes. Maar de rest van de dag zie je die gelede monsterbussen zo goed als leeg rondrijden. Welja. Zet die grote bussen in tijdens de spitsuren. En laat tijdens de daluren kleine busjes rijden. Dat vergt uiteraard eerst een investering. Daarna dat van die vruchten en dat plukken en zo.
Roepen over alle problemen helpt niet. Nadenken en creatieve oplossingen bedenken wel. Het openbaar vervoer aantrekkelijker maken, dat hebben we nodig. En dan heb ik het niet alleen over De Lijn, maar ook over de NMBS. Stop met steeds minder dienstverlening aan te bieden voor steeds meer geld (ruikt u daar ook die vicieuze cirkel?) Zorg ervoor dat het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief is voor de wagen. Zoals we het nu doen, lijkt het nergens naar.
Kijk eens aan. 10 jaar geleden. Is er iets veranderd: maar nee gij. Zucht.
16 jaar geleden (omdat ik 15 jaar geleden nauwelijks blogde)
Trivia
- Sneeuw is koud. En nat. Als het dooit.
- Ik heb een boek gekocht waar tot mijn verbazing een bladwijzer in zit. Zo’n reepje om van de kaft (binnenin) af te scheuren. Heel mooi gedaan. Alle boeken zouden dat moeten hebben.
- Een dag helemaal niets moeten, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, is de zaligheid zelve.
- Ik wil zomer. Of lente, dat is ook al goed.
- Mijn voet doet weer pijn. Ook al draag ik mijn steunzolen trouw. Humzie hum.
- Zo tussendoor eens een boek in het Nederlands lezen, dat leest lekker. Maar veel te snel.
- Ik moet weer veel te veel doen dezer dagen.
- Wat maken idle hands nu ook weer?
Het wc kotje buiten … dat was bij ons thuis ook zo toen ik kog klein was. Dat was voor de verbouwing echt zo’n kotje, kotje, kotje huis.
Een 10-rittenkaart van De Lijn kost momenteel 17 euro en vanaf april zouden de prijzen weer verhogen. En dat voor mindere dienstverlening, afgeschaft haltes, aftandse materieel, enz. En lege dubbele bussen overdag. Wie begrijpt dat?
Dat stukje over het huis van je grootouders, die keuken, hun hokje, de wc buiten… Het is zo aandoenlijk mooi en herkenbaar.
Dat kasteeltje er rechtover herken ik. Ik ben daar dus ooit al gepasseerd, maar ik weet niet meer wanneer.
Het is qua openbaar vervoer alleen nog maar slechter geworden, helaas…
WC kotje, tot mijn 15 jaar was dat buiten te doen, zonder licht. Wij woonden langs de spoorweg, er zaten al eens pendelaars in ons kotje. Dan ging je nietsvermoedend bang van aan de deur achterwaarts al je broek afstekend en vond je twee warme billen. Dan was je vlug in huis en moest je zonodig niet meer