20190213_133748

Heel in den beginne dat we fietsten, planden we onze fietsritten met de fietsknooppunten. Fijn systeem, heel goed opgezet, en fietsen was altijd een beetje als een zoektocht. Spannend! Waar staan die bordjes? Zie jij die bordjes? Waar moeten we naartoe? Fok, we zijn verkeerd, allez jong, had je dat nu niet gezien? Je moest naar ginder! Ambiance! Hehe, af en toe toch. Meestal ging het wel lekker. We combineerden het met een uitgeprinte lijst nummers die we ergens in het zicht stopten. Of ik schreef de nummers op een blaadje papier.

20180330_120300

Nu is Meneertje Mertens niet al te hard aan analoog, en kwam Komoot al snel dabei. Met Komoot kan je tochten plannen (niet alleen fietstochten, ook wandelingen bijvoorbeeld) en onderweg je smartphone de weg in je oor laten fluisteren. Of luidop laten tetteren voor iedereen die in de buurt is. (ik vind dat altijd een beetje gรชnant).

Dit systeem is en blijft handig en gebruiken we nog steeds voor wandelingen, als we (uiteraard) geen fietscomputertje bijhebben. Wandeling op de app op de telefoon, en je kan zowel de gesproken instructies als de kaart volgen. Alleen het begin is vaak een beetje zoeken en sukkelen, het is niet altijd even duidelijk welke kant je op moet.

Toen Meneertje Mertens overschakelde op een koersfiets, wilde hij ook een fietscomputertje. Na enige research liet hij zijn oog vallen op de Wahoo. Iets minder courant dan Garmin, maar een heel goed toestel. Ook ik heb er eentje, en ik ben daar heel tevreden van. Het gebeurt me zelden of nooit dat ik de weg compleet kwijt ben. Bij werken op de route kan ik me baseren op de kaart om te zien langs waar ik moet rijden om terug op mijn route te geraken. Ik word geleid door bliepjes, lichtjes en pijltjes en een kaart waarop de route duidelijk aangegeven staat. Geen vervelende stemmen en/of oortjes. Het kostte me enige tijd om eraan te wennen, maar nu zou ik niet anders meer willen. Ikzelf heb nog een extra eenvoudig, draadloos fietscomputertje, omdat ik graag ook in รฉรฉn oogopslag zie hoe snel ik fiets en hoe lang ik al onderweg ben. Niks wat met de koersfiets te maken heeft, ik gebruik al decennia lang fietscomputertjes en ben gefascineerd door de cijfertjes. En de cijfers zijn groter, zodat ik het allemaal makkelijk kan zien.

20190421_102426

Dus, hoe ga ik te werk. Bijvoorbeeld. Mijn fietsschema zegt voor morgen of dinsdag (ik laat het afhangen van het weer) 60 minuten te fietsen. Ik ga ervan uit dat ik gemiddeld 20km/u rijd. Dus, makkie, een fietstochtje van 20km. Idealiter eentje met tegenwind in het doorrijden, en meewind in het terugkeren. Ik ga naar Mywindsock.com, en kijk aan de hand van een oudere rit uit welke richting de wind blaast. Ik ga naar Komoot, tik ons adres in, kijk naar waar ik wil rijden, en maak een rondrit van 20km, rekening houdend met de wind. Of niet. Het is niet altijd even makkelijk om van hieruit een leuke route te starten, zeker als ik niet ver mag fietsen. Liefst een lus, door en terug op dezelfde weg vind ik niet leuk. Ik kijk of er niet teveel kasseien en onverharde wegen op de route zitten, pas nog wat aan naar mijn goesting (ik heb hier en daar wel een voorkeur voor bepaalde wegen) en sla de route op. Als ik vertrek, laad ik deze route in mijn Wahoo, en ik kan vertrekken!

heatmap

Bij mijn thuiskomst wordt de gedane rit automatisch doorgestuurd naar mijn Strava-account. Ik voeg nog een beschrijving en een paar fotoโ€™s toe, en vaak maak ik via Relive een leuke visualisatie van mijn rit. Ik vind dat allemaal vreselijk plezant, kijken wat ik gedaan heb, hoeveel ik gefietst heb, hoe snel, de heatmaps op Strava vind ik ook de max (ik hou niet alleen van cijfertjes maar ook van kaarten), en die filmpjes van Relive vind ik ook altijd geweldig.

20180828_111736

 

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

11 reacties

    1. Het is wel zo dat het me ook een tijd gekost heeft om hiertoe te komen hoor. En bijvoorbeeld te wennen aan die Wahoo. In het begin kon ik er echt niet mee om. Ik denk dat je jezelf tijd moet geven om dit soort dingen te leren, te zoeken wat je zelf leuk en makkelijk vindt, en daar allemaal te leren mee omgaan. Was bij mij in ieder geval zo. En ik word wel eens op sleeptouw genomen door een technologie-minnend Meneertje Mertens ๐Ÿ™‚

    1. Sommige dingen worden nogal strak gepland ja, fietstochtjes ook, ik weet graag wat me te wachten staat als ik ga fietsen ๐Ÿ™‚

  1. Amai. Ik kan er nog niet mee overweg, moet ik bekennen. Ik ben ook een kieskeurige fietser, ik fiets niet graag in druk verkeer, liefst een afgescheiden fietspad of een fietspad waar zelfs geen auto’s komen. Hoe doe jij dat dan?

    1. Dat is sowieso een probleem, gelijk hoe je het aanpakt. Als je van bij ons vertrekt (zowel bij jou als bij mij) moet je eerst altijd een stresserend stuk stad door.
      Zelf los ik dat nu vaak op door te starten door de Rozebroeken. Dat is wat mij betreft de minst stresserende route.
      En voor de rest probeer ik te onthouden waar ik graag fiets, en waar het tegenvalt. Slechte stukken probeer ik te mijden. Een zelflerende GPS zou de max zijn, maar dat bestaat bij mijn weten nog niet.
      Ik fiets bij voorkeur richting “rustige” gemeentes (Destelbergen, Heusden, Laarne) en mijd “drukke” gemeentes (Oostakker, Melle, Merelbeke, Ledebirg). Soms doe ik toch eens zo’n drukke gemeente aan, een meestal zeg ik achteraf: nope, dat was het toch niet echt. Richting haven kan ook leuk zijn, maar dan moet je echt wel een lang stuk fietsen voor je in de leuke cรดtรฉ zit.
      Nog een optie is de fietsen op de auto zetten en ergens heen rijden om te starten. Het Meetjesland is wat dat betreft voor mij een topper. Zeeland dit weekend: De. Max. Zalig fietsen. Als het weer er zich toe leent.
      Zelf mijd ik de jaagpaden, zeker dat langs de Schelde, omdat ik dat verschrikkelijk beu ben. Voor jou echter wel een aanrader.
      Nog een laatste tip: kies je fietsmoment, als je daar de mogelijkheid toe hebt. Zondagnamiddag op het jaagpad aan de Schelde: te mijden. Brrrr. ’s Ochtends is het vaak heerlijk kalm. Nu het wat warmer wordt (althans, dat hoop ik): mijn favoriete moment. Op frissere dagen: knal op de middag gaan fietsen. Dan is het ook altijd rustiger.

      1. Ik vind het jaagpad super omdat ik amper door de stad moet om er te raken. Maar idd op zondagnamiddag moet je er niet zijn, daar ben ik al achter ๐Ÿ™‚ De ochtenden zijn idd een leuk moment. Ik wou eens aan de slag gaan met de knooppunten ook maar ik lees hier dat het ook niet evident is ๐Ÿ™‚ We zien wel. Ik fiets ook lang niet zo vaak en zo ver als jou. Als jij zo even schrijft ‘snel een klein tochtje van 20km’ dan ben ik wel jaloers. 20km is voor mij een serieuze work-out en dat kwam er nog maar enkele keren van ๐Ÿ™‚ Maar je inspireert me wel!!!

        1. Ik ben blij dat dit inspirerend is ๐Ÿ™‚
          Dat met die knooppunten moet je zeker uitproberen. Dat lukt bijvoorbeeld heel goed vanaf dat jaagpad aan de Schelde. Daar kan je in Heusden een toertje maken met de knoopunten, en dan weer terugkeren naar het jaagpad en zo naar huis.
          Na de zomer zal die 20km voor jou ook een eitje zijn ๐Ÿ™‚

  2. Tof om te lezen! Komoot kende ik nog niet, ga ik eens bekijken. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd de routeplanner van Strava, al ga ik even vaak gewoon zonder plan op pad. Ik zorg dan gewoon dat ik een paar “grote grenzen” (een autostrade, een rivier, een heuvelkam…) vastleg waar ik tussen moet blijven, zodat ik, zelfs wanneer ik kriskras begin rond te rijden, niet plots driedubbel zoveel kilometers heb als ik zou willen ๐Ÿ™‚

    1. Komoot ist Deutsch, รผbrigens ๐Ÿ™‚
      Ritjes maken met de routeplanner van Strava, nog nooit geprobeerd. Ga ik eens doen.
      Ik rij graag met een route, de controlefreak in mij krijgt het gigantisch op haar zenuwen van niet te weten waar ze zal uitkomen. Anderzijds heeft het te maken met de schema’s die ik gebruik ook ๐Ÿ™‚

Zeg het eens?