Ik ben voor!
Het Gentse mobiliteitsplan weekt nogal wat reacties los. In de social media zie je vooral de negatieve reacties, want de luidste roepers vallen natuurlijk het meeste op. En ik, ik erger me te pletter. Een paar bedenkingen.
Eerst en vooral: het is vooral de oudere generatie die tegen is. Zij die vergroeid zijn met hun auto, zij die opgegroeid zijn met het motto “mijn auto, mijn vrijheid”. Ze schermen vaak met de rechten van bejaarde mensen, want die gaan de stad niet meer in geraken. Gemakkelijk argument, natuurlijk. Mij lijkt dat het centrum nog steeds bereikbaar gaat zijn, is het niet met de fiets of het openbaar vervoer, dan toch wel met de auto, want de talrijke ondergrondse parkings in Gent blijven open én bereikbaar.
De tijd dat we naar elke winkel konden rijden en daar voor de deur konden parkeren, is al lang voorbij. Zoals naar analogie de tijd dat we voor ons eigen deur konden parkeren, ook al lang voor bij is. Zoals ook wij een tijdje geleden mochten horen van de bevoegde stadsdiensten. Wij zullen hier wellicht niet veel last hebben van het mobiliteitsplan, maar van de parkeerperikelen (en die gaan over een week of 2 nog erger worden) des te meer. Maar dat is een ander verhaal, en ook daar moet je het soms nemen zoals het komt.
Maar goed. En nu ga ik over naar wat voor mij de essentie van de zaak is. Ik zeg ja tegen het mobiliteitsplan. Want voor mij is het duidelijk: er moet iets veranderen. We kunnen niet blijven voortdoen zoals we nu bezig zijn. Kijk eens goed naar al dat verkeer. Is dat normaal? Neen, dat is niet normaal. Vraag je je soms niet af: waar moeten al die mensen naartoe? Ik vraag me dat soms af. War moeten al die mensen naartoe? En liefst nog met hun eigen wagen? We moeten veranderen, we moeten veranderen van mentaliteit. En het mobiliteitsplan is een stap in die richting. Het zal niet perfect zijn, er zullen fouten inzitten, er zitten dingen in die niet goed zijn. Feit. Maar het is een stap. Het is een begin. Er gebeurt iets. Er verandert iets.
Bij vorige grote veranderingen in de Gentse verkeerssituatie was er ook altijd grote weerstand. Burgemeester en bevoegde schepen kregen al eens een kogel in hun brievenbus, zo ver ging dat verzet. Maar achteraf, als iedereen gewend was aan de situatie, was er toch grote tevredenheid. Bleven de bezoekers en kooplustigen weg uit Gent? Welneen. Werd Gent een ongezellige en dooie stad? Maar neen. En dat zal nu hetzelfde blijken te zijn. Maar de mensen die er wonen, zullen wat meer leefbaarheid krijgen. En daarna zal hopelijk de 19e eeuwse gordel aan de beurt zijn.
Wat ik wel heel hard vrees, is dat we in een politiek spelletje verzeild gaan raken. In Gent is er een bestuur van sp.a, groen en Open VLD. Op Vlaams niveau is Ben Weyts (N-VA) minister van o.a. mobiliteit en openbare werken. Je kan van ver zien wat er gaat komen. Ik ga het zelfs niet uitleggen. Wacht maar af. Gent zal zéér weinig investeringen krijgen in openbaar vervoer en belangrijke aanspassingen aan de weginfrastructuur.
In ieder geval: laat dat mobiliteitsplan maar komen. Laat ons hopen dat het meehelpt in de verandering van mentaliteit van de burgers. Want niet alleen het bestuur moet veranderen, ook wij moeten veranderen. Wij moeten die klik maken in ons hoofd, dat we minder met de auto moeten rijden. Dat gezeur over “we gaan in de file staan!”, wees eens serieus. We staan nu ook in de file. File middenin de stad. Die zal voorlopig verschuiven naar de kleine ring. Die file kan alleen maar verdwijnen als JIJ, beste lezer, je wagen meer in de garage laat staan, en meer met het openbaar vervoer of de fiets gaat. Zodat zij die het echt nodig hebben om met de auto de stad in te gaan, er ook makkelijker kunnen geraken. En wij te voet, of met de fiets of met het openbaar vervoer, ook makkelijker en veiliger kunnen geraken waar we willen.
Want serieus, ik ben het echt wel beu hoor, om te voet of met de fiets steeds door de stank te moeten. En ik ben blij dat de stad Gent haar kop uitsteekt en initiatief neemt om te veranderen.
Helemaal mee eens!!!
Alleen spijtig van die investeringen he. Dat die extra tramlijn nog eeuwen op zich laat wachten. Gisteren of eergisteren nog ergens een krantenartikel gezien dat wat De Lijn betreft 80% van de investeringen naar Antwerpen gaat…
En dan die repliek van Weyts: “Ik heb het Gentse mobiliteitsplan niet opgesteld hé.”
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/-tramlijn-7-misschien-in-2020-a2645602/
En er wordt inderdaad veel meer geïnvesteerd in Antwerpen dan in Gent.
Helemaal eens! Waar gaan al die mensen naartoe? Waarom zou je met de auto gaan winkelen als je dan toch zes weken op je meubels moet wachten? Of als je elektro kan laten leveren? Nee, doe mij dan maar gezellig flaneren door de stad, terrasje doen en mensen kijken