Wat is dat toch met die voetgangerslichten aan de Dampoort? Ik krijg er wat van. Ik kom blijkbaar altijd uit de verkeerde richting voor die ondingen.
Dan durft men beweren dat je die in één beweging kan passeren? No f*cking way. Er is een moment op de dag waarop je ze zelfs met de fiets niet in één keer kan passeren.
Even situeren. Onder de spoorwegbrug aan de Dampoort in Gent zijn drie verkeerslichten. Aan de tunnel naar de Dendermondsesteenweg, aan de tunnel naar de Land van Waaslaan en aan de tunnel van de Antwerpsesteenweg richting centrum.
Drie verkeerslichten die je als voetganger zogenaamd in één keer kan passeren. En dat is manifest onwaar.
Als je daar dagelijks passeert, zie je wel wat vreemde dingen gebeuren. Die lichten worden centraal geregeld, en dat verandert naargelang het uur van de dag. Ik ken niet alle regelingen, maar er zijn momenten dat ze alledrie tegelijk van rood naar groen en terug verspringen. Volgens mij is het dán dat men zegt dat je alle drie de lichten in één keer kan nemen. Wel, ik zeg u: daarvoor moet je een fitte burger zijn en aan snelwandel-tempo kunnen oversteken. Neem van me aan: niet iedereen kan dat. En een fitte burger die met een valies en meer gerief geladen is (station vlakbij, weetjewel?) die kan het ook schudden. De niet-zo-fitte burger, die mag het zaakje in 2 keer doen, en tussendoor wachten aan wat volgens mij van de ergste tochtgaten van Gent zijn. (en bij slecht weer, als je niet oplet, krijg je nog wat dikke druppels in je nek van lekkende hardware boven je hoofd).
Maar, en dan komt volgens mij de grootste clou. Als je het ongeluk hebt om ’s morgens van de kant van het station naar de kant van de Koopvaardijlaan te moeten, dan heb je pech. Dan wordt eerst het verste stuk groen, en dan pas het stuk bij jou. Ik probeer dat al op te vangen door, komende van de Dendermondsesteenweg, over te steken op het zebrapad aan de bushalte, en dan zo verder te gaan. Maar dat doe je niet als je van het station komt.
’s Namiddags, vanaf een uur of 4, gaat het omgekeerd. Kom je van de Koopvaardijlaan, sta je te wachten aan de eerste lichten, dan worden eerst de lichten aan het volgende stuk groen, en pas daarna de lichten voor jou. Een, ik weet niet?, 5-tal seconden later?
Maar wat het ergste is, dat levert gevaarlijke situaties op. Voor mensen die het daar niet goed kennen. Die staan te wachten aan die lichten, zien wat verder lichten groen worden, en steken over. Er niet op lettende dat de eerste lichten nog rood zijn. Dat is gewoon een reflex. Maar ondertussen vlammen de auto’s nog door het groen hè. En daarna door het oranje. En soms ook door het rood. Dat levert heel gevaarlijke situaties op.
En irritante situaties ook. Want je wéét gewoon dat je niet in één keer kan over zijn. En dat je weer gaat moeten wachten. Mensen die daar alle dagen moeten passeren, die zijn dat wel eens beu, en steken dan nog over door het rood, tot grote ergernis van de automobilisten, uiteraard. Het lef, weet je wel.
En dan wil ik nog eens terugkomen op het begin van deze tekst. Met de “na 16u instelling” van de lichten, en komende van de Koopvaardijlaan, geraak je zelfs met de fiets niet in één keer over. En dat men niets anders durft te beweren, echt waar.
Alles voor de verkeersdoorstroming, maar ik vind dit echt wel een beetje grof voor voetgangers en fietsers.
Hm, misschien schrijf ik wel een drieluik van zaagartikels, er kan er gerust nog eentje af over hoe de fietser in de steek gelaten wordt op de Dampoort, én over hoe de voetganger in de steek gelaten wordt op de Dampoort. It’s all about cars, honey. En dat is de enige, echte realiteit.