Deel je tools: om de beste koffie te maken, om spam van je blog weg te houden, om je kind op het potje te laren gaan (pagina 92, opdracht 2)

Ik heb routines nodig om mijn leven en mijn geest praktisch gezien op de rails te houden, en één daarvan is boodschappen doen. Dat is hier een routine geworden die heel vlot gaat en daardoor ook heel weinig tijd in beslag neemt.

shopping-cart-169267_640

In de periode dat we een gezin hadden met 6 personen, zijn we begonnen met Collect & Go. Boodschappen online doen, en in een vast tijdslot ophalen. Waardoor het fysiek boodschappen doen zelf wordt gereduceerd tot een stressloos kwartiertje. Het helpt uiteraard dat er een Colruyt is op 500 meter van ons deur. (en als ik die hele routine weer eens beu ben, begeef ik me nog eens op een vrijdagvoormiddag in de vakantie naar de Colruyt, en dan weet ik heel snel weer waarom we onze boodschappen op deze manier doen!)

Het volgende punt daarin is dat ik een weekmenu maak. Daarvoor gebruik ik Evernote. Iedere week een nieuwe notitie, waarin ik van de vorige week de weekdagen kopieer (die elke keer weer typen is al te lastig), en dan netjes invul. Met een aantal vaste waarden: dinsdag visdag, donderdag veggiedag bijvoorbeeld. Waarbij dinsdag en niet vrijdag visdag wegens maandag boodschappen halen en de verse vis zo snel mogelijk willen verbruiken dus. Ik hou me niet persé vast aan gewoonten maar vooral aan praktikaliteiten. Na het opmaken van het weekmenu is het makkelijk om in functie daarvan boodschappen te doen.

menu

Het leuke van die weekmenu’s bij te houden, is dat je na een tijd een gans archief hebt. Is de inspiratie er dan niet om een menu te bedenken? Wat door de vroegere menu’s scrollen, lost dat probleem wel op.

En het leuke van Evernote, is dat je allerlei andere notities kan toevoegen. Allerlei recepten. Een lijstje met favoriete maaltijden. Een lijstje met recepten die je hier en daar gezien hebt, en die je wel eens wil proberen. Een lijstje met veggie recepten. Een lijstje visrecepten.

overzicht

Ook in Evernote hebben we een boodschappenlijstje waar een aantal vaste dingen instaan die we niet mogen vergeten, maar met ook wat losse dingen die wekelijks gewist worden en dan weer aangevuld. Vaste dingen zoals dat we moeten kijken bijvoorbeeld of we blikken tomaat nodig hebben, of boter, of melk… losse dingen zoals zeep, tandpasta, olijfolie… als we zien dat iets op of bijna op is, zetten we het in het lijstje. Daarom is het ook makkelijk om Evernote op telefoon of tablet te hebben. Dan kunnen we er overal aan. Ook als we op het werk zitten bijvoorbeeld en er gaat Ping! een lichtje branden dat we iets nodig hebben.

Op de site van de Collect & Go zitten ook een aantal lijstjes. Een lange lijst met dingen die we heel regelmatig gebruiken. Die we dan tijdens het boodschappen doen ook overlopen, en zo halen we het meeste wat we nodig hebben toch in huis, doordat we alles in het lijstje tegenkomen. Het enige spijtige is dat er soms dingen uit die lijst verdwijnen zonder dat we dat weten. Naast die lange lijst zijn er ook lijstjes met bijvoorbeeld alle ingrediënten voor een gerecht. Gaan we chili con carne eten? Dan is er een lijstje met alles wat daarvoor nodig is. En zo hebben we er nog wel een paar.

collect

Het volgende cruciale punt in het efficiënt boodschappen doen, is altijd op hetzelfde moment die boodschappen doen. Zondagochtend is het moment hier dat het weekmenu opgesteld wordt, de boodschappen gedaan en doorgegeven. Dat vaste moment helpt om die boodschappen ook niet te vergeten. Dat het op maandag niet gaat van “oei, we zijn onze boodschappen vergeten!”

En op maandagnamiddag gaat Meneertje Mertens dan de boodschappen halen, en steekt alles netjes weg. Zo hebben we het meeste dan in huis, behalve groenten en vlees voor het einde van de week, dat wordt dan als het nodig is nog bijgehaald.

#projectblogboek

Verwante Berichten:

Misschien lees je dit ook graag:

Zeg het eens?