Hoe lekker dat het is…STOKVIS!

Eindelijk is het zover, ik kocht me een racefiets. Geen duur exemplaar, ik ben tenslotte geen profrenner en ben geen twintig meer 😉 Maar voor de trainingsritjes wilde ik toch wel een iets lichtere en meer aerodynamische fiets. Misschien ook wel omdat ik enkele collega’s heb die al een tijd met een racefiets rijden en er zo enthousiast over zijn 😉

Thank you for reading this post, don't forget to subscribe!

Dus keek ik een beetje uit naar verschillende modellen, merken (aheum, de prijzen die je voor een merkfiets betaalt, passen momenteel niet in mijn budget) en kwam op een website van een Nederlandse fietsenwinkel een aanbieding tegen van een racefiets die me wel wat leek. Meer dan 50% korting op de originele prijs én betaalbaar met ecocheques én er waren 2 echte winkels in België én eentje ervan was vlak tegen de deur.

De volgende dag stond ik in de winkel en mocht een proefritje maken met een toonzaalmodel en de keuze was snel gemaakt, dat zou ‘m worden. Nog even de vraag of we hem gemonteerd (+25 euro, ben je gek? Dat doe ik zelf wel) wilden meenemen of verpakt in de doos. Verpakt in de doos houdt in dat je zelf nog het stuur erop zet, het voorwiel monteert en er zelf pedalen opzet. Pedalen die de winkel trouwens niet kon leveren wegens “out of stock”. Dat kon toch niet moeilijk zijn? Eigenlijk wel straf dat een fietsenwinkel je 25 euro aanrekent om de fiets af te monteren wanneer je de fiets bij hen aankoopt.

Dus de optie “fiets in de doos” werd gekozen, spijtig want ik had speciaal de fietsendrager op de auto gemonteerd. De doos paste maar net in de wagen.

Nu nog naar Decathlon achter fietsschoenen, fietshelm, pedalen en drinkbushoudertjes en oh ja, een reserveband en bandenlichters. Dat had ik onthouden van de verhalen van mijn collega’s, ga NOOIT met een racefiets op stap zonder reparatiemateriaal. Als je op meer dan 20 kilometer van huis lek rijdt en met je click-clack fietsschoenen naar huis moet stappen…

 

 

 

Daar staat ie dan, mijn “Stokvis” (echt waar, nog nooit gehoord van dat merk), klaar om in elkaar gezet te worden.

 

En zo is ie na de montage, enkel nog het zadel goed afstellen en weg ben ik.

 

Het is een hele aanpassing van een gewone sportieve fiets naar zo een race fiets, zeker omdat je voeten vastzitten aan de pedalen, het is dus enorm belangrijk om tijdig uit te klikken. 😉 Maar tot hiertoe bevalt het me enorm en hoop ik mijn kilometers stilaan te kunnen optrekken

Dit was het eerste ritje met mijn “Stokvis Monza Race 24”:

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain Calories Burned
00:59:31
hours
00:49:59
hours
17,07
km
20,49
km/h
42,12
km/h
12,20
meters
310
kcal
Uittesten en regelen nieuwe racefiets 🙂